Mütefekkir Salih Mirzabeyoğlu’nun alt başlığı "İmân ve İki Âlem" olan İman ve Tefekkür isimli eserinin 2. baskısı çıktı! Mirzabeyoğlu’nun eserine Gölge Kitabevi veya Kökler kitabevinden ulaşabilirsiniz. Kitabın takdim yazısından: Her türlü insan faaliyeti, neticede ruhî çabaya dayanır; onun ne ifâde ettiği ve neye dayandığı ayrı mesele, imân, onun kesiksiz ve umumî sürecinde mevzuuna mahsus görünen hükümler gibi, bu sürecin merkezindedir... İmân'ı, Allah ve genel olarak Tanrı inancı niyetiyle kullandığımız için, zıddına inkâr diyoruz. Oysa, inkâr da bir imândır, –yaratıcının olmadığına imân– ve böylece imânı, imân ve inkâr kutublarıyla beraber, birinden diğerine geçiş her ân mümkün, ruhî idrak olarak görüyoruz. Aslına veya asıl bildiğine yöneltilmek üzere, herşeyde doğrudan veya dolaylı görünen ve herşeyi kendinde toplayan mihrak duygu; muradı ve kıymeti Allah niyetine, mücerret mânâda inanmanın kıymeti, “inan da, istersen bir odun parçasına inan!” diye belirtilmiştir... Abdülhakîm Arvasî Hazretleri böyle buyuruyor. İnanma, Allah'a inanmak için var; ve insan ruhunun aktığı herşeyin müntehasında, varlığı hiçbir varlığa muhtaç olmayan O var... Yakîn getirdiğimiz bir hakikat: “Kâinat'ta maddî ve mânevî tek hâdise ve fiil tanımıyorum ki, Allah'tan haber veren büyük telgraf şebekesine bağlı olmasın. Bütün istikametler Allah'ın; nereye sapsan ona dönmüş olursun!”... Üstadım böyle buyuruyor. İmân, akıl işi değildir, akılsızlık işi de değildir; ona, göründüğü yerde, aklın “ruh” anlamı bâki, “imân aklı” da diyebiliriz. O doğrudan biliştir; ve kendi nasibi içinde, dinî veya dinî olmayana bakar... “Dinî”den kasıt, asıl; yâni İslâm. Saf ve pür bedahet hâlinde bir bilişle imân yanında, düşüncede kendini aşma kabiliyeti vardır; insan, KUŞATAN'ı kavram yoluyla değil, varoluşan KARAR ve İMÂN'la tanır. Herşey bir nasib ve vesile meselesi. Kitabın içindekiler I. LEVHA İMÂN VE İSLÂM İtikad ve İmân İmân Din Bir – Şeriatler Ayrı İmân Etrafında İmân ve Usûl İmânın Mahiyeti – (İmâm-ı Azâm’dan) İbadet İmân – İrfan – İkrar Ruh ve Beden Beden Nefs Kalb Beyin – Dimağ: Zihin Görme Hafıza İrca’ Hatâ Kendinden Zuhur Bilgi ve Varlık İlim ve Marifet İlim ve Tefekkür II. LEVHA ŞAHSİYET VE MÜTEÂL (AŞKIN) OLARAK ŞUUR Saf Şuur Husserl’in Fenomenolojisinin Kritiği Kalbin Yolu Bedahet İdrakı – Acz İdrakı Herkesin Bilebileceği Allah Kelâmı – İnsan Kelâmı Berzah İki Âlem ve İlâhî Âlem Allah’ı Bilmek İmân’ın Hakikati İmân Kategorileştirilemez Müteal Varlık Fenomenolojik Metodun Aslı – Esası Halk – İnsan – Hak Saf Şuur – Ben Nerede? Hakikî Marifet Saf Şuur – Halihazır Şuur Boşalmak Allah’ı Bilmek Hakkelyakîn Bilmek Nakşından Nakkaşa İmân Tefekkür Kendini Bilen – Bilinen Aşk – Suret İmân Mânâ Âlemi’nden Mekânsızlık Eşya – Nesne İslâm Tasavvufu ve Dünya İrfan Yemişi Saf Şuur – Basiret Sebeb ve Müsebbib (Vücuda Getiren) Halk Âlemi Tecrübeyle Sabit Emr ve Varlık Hakikat Birdir İnsan İki Varlık Tarzı Fenomenolojik Bilgi Teorisinin Kısa Bir Tasviri His ve İdrak “Düşünceye Dalma” Bütün – Parça – Hisse Şuurun Yeri Neresidir? Şuur Nedir? Hayâlî Keşif – Misâl Âlemi Hasse – Mümeyyiz Kuvvet – Akıl III. LEVHA İRADE DAVASI Allah’ın Dilemesi İrâde İrâde Davası I İrâde Davası II İnsanda İrâde Hür İrâde – Kader Hür İrâde – “Kötü Kader” IV. LEVHA DÜŞÜNCE (SIR VE PROBLEM) Felsefenin Akibeti Çeşitli Bilgilerdeki Metafizik Problemler Varlık ve Varoluş Akıl ve Akıl Form Olarak Varlığın Düzeni Bilgi – Obje – Süje Hakikat ve Doğruluk I Anlamak Hakikat ve Doğruluk II Paradoks ve Hakikat Mahiyet İzâfi – Nisbî – Taallûk Düşünce Zâhir Olmadır İyi – Güzel – Doğru Fenomen – Nomen Gerçeklik Nedir? V. LEVHA HALK ÂLEMİ MİSTİĞİ Fred Alan Wolf’la Gordian Düğümünü Kesmemek Şuur ve Madde Nisbî Şuur ve İdrak Ayniyet Mekanik Dünya ve Şuur Parçalanmamış Bütünlük Fizik Tabiat Müdahil İnsan Eratostenes Yeni Bir Gerçeklik Görüşü – (Graham Dunstan Martin) Şuur – Madde – Ruh “Madde” Hipotezi Işık – Madde – Enerji Doğru ve Yanlış (Matematikî Metodun Krtiği)