<p style="margin:0cm 0cm 9pt"><span style="font-size:18px;"><span style="font-family:Georgia,serif;">Şiir nedir? Üstad Necip Fazıl Kısakürek’in Çile isimli şaheserinden “Şiir” kısmını alâkanıza sunuyoruz.</span></span></p> <p style="margin:0cm 0cm 9pt"><span style="font-size:18px;"><span style="font-family:Georgia,serif;">-“Şiir nedir?” suali çok eski ve pek çetin… Bu sual, insanoğluna (Aristo)dan bugüne kadar duman kıvrımlarındaki muadelenin tesbiti kadar zor göründü. Bu yüzden gayet âdi laflar ettiler. (Aristo)dan (Pol Valeri)ye kadar bütün poetik fikirciler, ya sahilsiz bir tecrit denizinde boyuna açıldılar; yahut aşağının bayağısı birtakım kaba tekerlemelere düştüler. Hepsi bu kadar… Ve şiirin ne olduğu, her büyük mefhum gibi meçhul kaldı.</span></span></p> <p style="margin:0cm 0cm 9pt"><span style="font-size:18px;"><span style="font-family:Georgia,serif;">-İlk poetika fikircisi (Aristo)ya göre, şiir, eşya ve hadiseleri taklitten ibarettir. Sonunculara göre ise (Valeri vesaire) kaba bir his âleti olmak yerine, girift bir idrak cihazı… Baştakilere göre şiir en basit ve umumî temayül içinde zaptedilmek istenirken, sonunculara göre, hususî kalıplar içinde fikrin tahassüs edâsına bürünmesi şeklinde tarif edilmek isteniyor. Bu tariflerin başında ve sonunda, şiiri merkezleştiren haysiyetli bir muhit ile, şiir muhitini kuran ulvî merkezden bir eser yoktur.</span></span></p> <p style="margin:0cm 0cm 9pt"><span style="font-size:18px;"><span style="font-family:Georgia,serif;">-Bizce şiir, mutlak hakikati arama işidir. Eşya ve hâdiselerin bütün mantık yasaklarına rağmen en mahrem, en mahcup, en nazik ve en hassas nahiyesini tutarak ve nisbetlerini bularak mutlak hakikati arama işi…</span></span></p> <p style="margin:0cm 0cm 9pt"><span style="font-size:18px;"><span style="font-family:Georgia,serif;">-Nebatlaşmaya doğru giden cemaat, hayvanlaşmaya doğru giden nebat, insanoğluna giden hayvan, en sonra da kendisini aşmaya doğru giden insanın, hülasa bütün âlemin; akan su, uçan kuş ve düşünen insanla beraber, bilerek veya bilmeyerek cezbesine sürüklendiği mutlak hakikati aramak yolunda, çocukça, cambazca ve kahramanca bir usul… Sırdaşlık ve laubalilikte en verimli ve en pervasız, kaba fayda ve kuru akılda da en boynu bükük ve en korkak cehd ve onun usulü…</span></span></p> <p style="margin:0cm 0cm 9pt"><span style="font-size:18px;"><span style="font-family:Georgia,serif;">Şiir budur…</span></span></p> <p style="margin:0cm 0cm 9pt"><span style="font-size:18px;"><span style="font-family:Georgia,serif;">-Şiir, mutlak hakikati aramakta, fevkâlade sarp ve dolambaçlı, fakat kestirme ve imtiyazlı bir keçi yoludur. Oradan kalabalıklar değil, gözcüler, işaret memurları ve kılavuzlar geçer. Şiir söyleyen, onu gerçek söyleyen, kılavuzdur…</span></span></p> <p style="margin:0cm 0cm 9pt"><span style="font-size:18px;"><span style="font-family:Georgia,serif;">-Şiir, beş hassemizi kaynaştırıcı idrâk mihrakında, maddî ve manevî bütün eşya ve hâdiselerin maverasına sıçramak isteyen, küstah ve başıboş kıvılcımlar mahrekidir. O, bir noktaya varmanın değil, en varılmak noktayı sonsuz ve hudutsuz aramanın dâvâsıdır. Maddî ve mânevî, eşya ve hâdiselerin mâverasında karargâh olan mutlak hakikat kapısı önünde, ebedî bir fener alayı…</span></span></p> <p style="margin:0cm 0cm 9pt"><span style="font-size:18px;"><span style="font-family:Georgia,serif;">Şiir budur…</span></span></p> <p style="margin:0cm 0cm 9pt"><span style="font-size:18px;"><span style="font-family:Georgia,serif;">-Mutlak hakikat Allah’tır.</span></span></p> <p style="margin:0cm 0cm 9pt"><span style="font-size:18px;"><span style="font-family:Georgia,serif;">-Ve şiirin, ister O’na inanan ve ister inanmayan elinde, ister bilerek ve ister bilmeyerek, O’nu aramaktan başka vazife yoktur.</span></span></p> <p style="margin:0cm 0cm 9pt"><span style="font-size:18px;"><span style="font-family:Georgia,serif;">-Şiir, Allah’ı sır ve güzellik yolundan arama işidir.</span></span></p> <p style="margin:0cm 0cm 9pt"><span style="font-size:18px;"><span style="font-family:Georgia,serif;"><i>Necip Fazıl Kısakürek, Çile, s. 472-474.</i></span></span></p>