<p style="margin:0cm 0cm 9pt"><strong><span style="font-size:18px;"><span style="font-family:Georgia,serif;"><span style="color:#333333">ŞAİR</span></span></span></strong></p> <p style="margin:0cm 0cm 9pt"><span style="font-size:18px;"><span style="font-family:Georgia,serif;"><span style="color:#333333">• Arı bal yapar, fakat balı izah edemez.</span></span></span></p> <p style="margin:0cm 0cm 9pt"><span style="font-size:18px;"><span style="font-family:Georgia,serif;"><span style="color:#333333">• Ağaçtan düşen elma da arz cazibesi kanunundan habersizdir.</span></span></span></p> <p style="margin:0cm 0cm 9pt"><span style="font-size:18px;"><span style="font-family:Georgia,serif;"><span style="color:#333333">• Şairi, cemat, nebat ve hayvandaki vasıflar gibi, kendi ilim ve iradesi dışındaki içgüdülerle dış tesirlerin şuursuz âleti farzetmek büyük hatâ...</span></span></span></p> <p style="margin:0cm 0cm 9pt"><span style="font-size:18px;"><span style="font-family:Georgia,serif;"><span style="color:#333333">• Şuur ve zat bilgisi, cematta sıfırdan başlayıp nebat ve hayvanda gittikçe kabaran bir asgariye varır, sonra insanda ilk kâmil vahidine kavuşur ve mutlak ifadesini Allah'ta bulur. Şair de, bu ilâhi idrak emanetinin, insanda, insanüstü mevhibesini temsil etmeye memur yaratık... Yahut şair, işte buna memur olması icap eden his ve fikir kutbu...</span></span></span></p> <p style="margin:0cm 0cm 9pt"><span style="font-size:18px;"><span style="font-family:Georgia,serif;"><span style="color:#333333">• Bir Fransız şair ve bediiyatçısı, bu memuriyetin sahibini "san'atı üzerinde düşünen şair" diye çerçeveliyor. En kaba cepheden bir görüş de olsa, bu çerçeveleyişte, İncelerin İncesi bir hikmet çizgisi var... Fransız Şair ve bediiyatçısına göre, san'atı üzerinde düşünmeyen şair, kuyruğuna basılınca inleyen hayvancıktan farksız...</span></span></span></p> <p style="margin:0cm 0cm 9pt"><span style="font-size:18px;"><span style="font-family:Georgia,serif;"><span style="color:#333333">• Heyhat ki, ulvî idrâk memuriyetinin mazharı şair, memuriyetini bizzat şuurluştıramayınca, üstün idrâk kıvamına erişemeyince, sadece kör ve sığ duygu plânına mıhlı kalınca, insan postu içinde hayvanda bile bulunmayan bir bönlük, bir yersizlik arzeder. Böyleleri de, ehramın kaidesiyle zirvesi arasındaki mesafe farkına eş, şair kalabalığının yüzde doksan dokuzudur.</span></span></span></p> <p style="margin:0cm 0cm 9pt"><span style="font-size:18px;"><span style="font-family:Georgia,serif;"><span style="color:#333333">• Şair, san'atının olanca "nasıl" ve "niçin"iyle kelâm mevcelerini tasarruf cehdine memur...</span></span></span></p> <p style="margin:0cm 0cm 9pt"><span style="font-size:18px;"><span style="font-family:Georgia,serif;"><span style="color:#333333">• Şair, his cephesinden, daha ilk nefeste vecd çözülüşleriyle yere seriliveren bir afyon, tiryakisi; fikir cephesinden de, bu afyonu esrarlı havanlarda hazırlayan ve tek miligramının tek hücre üzerindeki tesirini hesaplayan bir simyacı...</span></span></span></p> <p style="margin:0cm 0cm 9pt"><span style="font-size:18px;"><span style="font-family:Georgia,serif;"><span style="color:#333333">• Şair ne yaptığının yanısıra, niçin ve nasıl yaptığının ilmine muhtaç ve üstün marifetinin sırrına müştak, bir tılsım ustasıdır.</span></span></span></p> <p style="margin:0cm 0cm 9pt"></p> <p style="margin:0cm 0cm 9pt"><strong><span style="font-size:18px;"><span style="font-family:Georgia,serif;"><span style="color:#333333">ŞİİR</span></span></span></strong></p> <p style="margin:0cm 0cm 9pt"><span style="font-size:18px;"><span style="font-family:Georgia,serif;"><span style="color:#333333">• "Şiir nedir?" suali çok eski ve pek çetin... Bu sual, insanoğluna (Aristo)dan bugüne kadar duman kıvrımlarındaki muadelenin tesbiti kadar zor göründü. Bu yüzden gayet âdi laflar ettiler. (Aristo) dan (Pol Valeri) ye kadar bütün poetik fikirciler, ya sahilsiz bir tecrit denizinde boyuna açıldılar; yahut aşağının bayağısı birtakım kaba tekerlemelere düştüler. Hepsi bu kadar... Ve şiirin ne olduğu, her büyük mefhum gibi meçhul kaldı.</span></span></span></p> <p style="margin:0cm 0cm 9pt"><span style="font-size:18px;"><span style="font-family:Georgia,serif;"><span style="color:#333333">• İlk poetika fikircisi (Aristo) ya göre, şiir, eşya ve hâdiseleri taklitten ibarettir. Sonunculara göre ise (Valeri vesaire) kaba bir his âleti olmak yerine, girift bir idrâk cihazı.,. Baştakilere göre şiir, en basit ve umumî temayül içinde zaptedilmek istenirken, sonunculara göre, hususî kalıplar içinde fikrin tahassüs edasına bürünmesi şeklinde tarif edilmek isteniyor. Bu tariflerin başında ve sonunda, şiiri merkezleştiren haysiyetli bir muhit ile, şiir muhitini kuran ulvî merkezden bir eser yoktur.</span></span></span></p> <p style="margin:0cm 0cm 9pt"><span style="font-size:18px;"><span style="font-family:Georgia,serif;"><span style="color:#333333">• Bizce şiir, mutlak hakikati arama işidir. Eşya ve hâdiselerin, bütün mantık yasaklarına rağmen en mahrem, en mahcup, en nazik ve en hassas nahiyesini tutarak ve nisbetlerini bularak mutlak hakikati arama işi...</span></span></span></p> <p style="margin:0cm 0cm 9pt"><span style="font-size:18px;"><span style="font-family:Georgia,serif;"><span style="color:#333333">• Nebatlaşmaya doğru giden cemat, hayvanlaşmaya doğru giden nebat, insanoğluna giden hayvan, en sonra da kendisini aşmaya doğru giden insanın, hulâsa bütün âlemin; akan su , uçan kuş ve düşünen insanla beraber, bilerek veya bilmeyerek cezbesine sürüklendiği mutlak hakikati aramak yolunda, çocukça, cambazca ve kahramanca bir usul... Sırdaşlık ve lâubalilikte en verimli ve en pervasız, kaba fayda ve kuru akılda da en boynu bükük ve en korkak cehd ve onun usûlü...</span></span></span></p> <p style="margin:0cm 0cm 9pt"><span style="font-size:18px;"><span style="font-family:Georgia,serif;"><span style="color:#333333">Şiir budur...</span></span></span></p> <p style="margin:0cm 0cm 9pt"><span style="font-size:18px;"><span style="font-family:Georgia,serif;"><span style="color:#333333">• Şiir, mutlak hakikati aramakta, fevkalâde sarp ve dolambaçlı, fakat kestirme ve imtiyazlı bir keçi yoludur. Oradan kalabalıklar değil, gözcüler, işaret memurları ve kılavuzlar geçer. Şiir söyleyen, onu gerçek söyleyen, kılavuzdur...</span></span></span></p> <p style="margin:0cm 0cm 9pt"><span style="font-size:18px;"><span style="font-family:Georgia,serif;"><span style="color:#333333">• Şiir, beş hassemizi kaynaştırıcı idrâk mihrakında, maddî ve manevî bütün eşya ve hâdiselerin maverasına sıçramak isteyen, küstah ve başıboş kıvılcımlar mahrekidir. O, bir noktaya varmanın değil, en varılmaz noktayı sonsuz ve hudutsuz aramanın davasıdır. Maddî ve manevî, eşya ve hâdiselerin maverasında karargâh olan mutlak hakikat kapısı önünde, ebedî bir fener alayı...</span></span></span></p> <p style="margin:0cm 0cm 9pt"><span style="font-size:18px;"><span style="font-family:Georgia,serif;"><span style="color:#333333">Şiir budur.</span></span></span></p> <p style="margin:0cm 0cm 9pt"><span style="font-size:18px;"><span style="font-family:Georgia,serif;"><span style="color:#333333">• Mutlak hakikat Allah'tır.</span></span></span></p> <p style="margin:0cm 0cm 9pt"><span style="font-size:18px;"><span style="font-family:Georgia,serif;"><span style="color:#333333">• Ve şiirin, ister O'na inanan ve ister inanmayan elinde, ister bilerek ve ister bilmeyerek, O'nu aramaktan başka vazifesi yoktur.</span></span></span></p> <p style="margin:0cm 0cm 9pt"><span style="font-size:18px;"><span style="font-family:Georgia,serif;"><span style="color:#333333">• Şiir, Allah'ı sır ve güzellik yolundan arama işidir.</span></span></span></p> <p style="margin:0cm 0cm 9pt"></p> <p style="margin:0cm 0cm 9pt"><span style="font-size:18px;"><span style="font-family:Georgia,serif;"><span style="color:#333333">Necip Fazıl Kısakürek, Çile, s, 471</span></span></span></p>