<p style="margin:0cm 0cm 10pt"><span style="font-size:18px;"><span style="font-family:Calibri, sans-serif"><span style="caret-color:#000000"><span style="color:#000000"><span style="font-family:Georgia, serif">Ferd yahut bir toplumdaki çe</span><span style="font-family:Cambria, serif">ş</span><span style="font-family:Georgia, serif">itli sosyal grupların, sınıfların sahip oldu</span><span style="font-family:Cambria, serif">ğ</span><span style="font-family:Georgia, serif">u mânâ, kıymet ve kurallar bütünü, onların ideolojik kültürünü olu</span><span style="font-family:Cambria, serif">ş</span><span style="font-family:Georgia, serif">turur. Ferd ya da ferdlerin demeti olan toplumu olu</span><span style="font-family:Cambria, serif">ş</span><span style="font-family:Georgia, serif">turan çe</span><span style="font-family:Cambria, serif">ş</span><span style="font-family:Georgia, serif">itli sosyal gruplar bir kültür olgusuna ancak onun ideolojik biçimi içinde sahip olabilirler. </span><span style="font-family:Cambria, serif">İ</span><span style="font-family:Georgia, serif">deolojilerini uygulamaya geçirmeleri, buna uygun tutum ve davranı</span><span style="font-family:Cambria, serif">ş</span><span style="font-family:Georgia, serif"> alı</span><span style="font-family:Cambria, serif">ş</span><span style="font-family:Georgia, serif">kanlıkları edinmeleri onların amelî kültürünü meydana getirir. </span><span style="font-family:Cambria, serif">İ</span><span style="font-family:Georgia, serif">deolojiler onlara ifade imkânı sunan formlar vasıtasıyla tahakkuk edince, kültürel olgular da “maddi” biçimiyle tezâhür eder.</span></span></span></span></span></p> <p style="margin:0cm 0cm 10pt"><span style="font-size:18px;"><span style="font-family:Calibri, sans-serif"><span style="caret-color:#000000"><span style="color:#000000"><span style="font-family:Georgia, serif">Dolayısıyla, “varlı</span><span style="font-family:Cambria, serif">ğ</span><span style="font-family:Georgia, serif">ın” ve “bilgi”nin ilk prensiplerine yönelen bir kültür olgusu ya sadece ideolojik biçimiyle ya ideolojik ve amelî biçimiyle ya da ideolojik, amelî ve maddî biçimiyle tezahür edebilir. Ferd yahut toplumun toplam kültürü bu üç farklı kültür seviyesinden olu</span><span style="font-family:Cambria, serif">ş</span><span style="font-family:Georgia, serif">ur. Sadece ideolojik biçim kültür seviyelerinin en zayıf ve en yüzeysel olanıdır, </span><span style="font-family:Cambria, serif">ş</span><span style="font-family:Georgia, serif">eyleri sadece ölü kabukları itibariyle tanıtır… E</span><span style="font-family:Cambria, serif">ş</span><span style="font-family:Georgia, serif">ya ve hadiselerin teshirinde tam bir tanıma sa</span><span style="font-family:Cambria, serif">ğ</span><span style="font-family:Georgia, serif">lamaz. </span><span style="font-family:Cambria, serif">İ</span><span style="font-family:Georgia, serif">deoloji olarak temellenmesi ve kalıcı olması için, toplumun söz konusu ideolojiye müstenid tutum ve davranı</span><span style="font-family:Cambria, serif">ş</span><span style="font-family:Georgia, serif"> alı</span><span style="font-family:Cambria, serif">ş</span><span style="font-family:Georgia, serif">kanlıkları edinmesi, öz irfanın ifraz edecek kıvama ermesi, hak ve hakikat telâkkilerini maddî ta</span><span style="font-family:Cambria, serif">ş</span><span style="font-family:Georgia, serif">ıyıcılar ve yapısal formlar üzerinden yansıtması gerekir…</span></span></span></span></span></p> <p style="margin:0cm 0cm 10pt"><span style="font-size:18px;"><span style="font-family:Calibri, sans-serif"><span style="caret-color:#000000"><span style="color:#000000"><span style="font-family:Georgia, serif">Yapısal reformlar olmadan bir fikrin ideoloji olarak kök salması, yayılması mümkün de</span><span style="font-family:Cambria, serif">ğ</span><span style="font-family:Georgia, serif">ildir. Bu yapıları ortaya koyacak olanlar o fikrin elitleridir. Ortaya koydukları kültürel olgunun, kültürel olup olmadı</span><span style="font-family:Cambria, serif">ğ</span><span style="font-family:Georgia, serif">ını tespit ve tayinde etkili olacak temel öge, mânâ unsurudur. Mânâ unsuru olmadan kültürel olgular var olamaz; onun varlı</span><span style="font-family:Cambria, serif">ğ</span><span style="font-family:Georgia, serif">ı, ili</span><span style="font-family:Cambria, serif">ş</span><span style="font-family:Georgia, serif">ti</span><span style="font-family:Cambria, serif">ğ</span><span style="font-family:Georgia, serif">i canlı yahut cansız tüm olguların niteli</span><span style="font-family:Cambria, serif">ğ</span><span style="font-family:Georgia, serif">ini de</span><span style="font-family:Cambria, serif">ğ</span><span style="font-family:Georgia, serif">i</span><span style="font-family:Cambria, serif">ş</span><span style="font-family:Georgia, serif">tirir… Mânâyı vakıadan kopardı</span><span style="font-family:Cambria, serif">ğ</span><span style="font-family:Georgia, serif">ınız zaman u</span><span style="font-family:Cambria, serif">ğ</span><span style="font-family:Georgia, serif">runda milyonlarca müslümanın </span><span style="font-family:Cambria, serif">ş</span><span style="font-family:Georgia, serif">ehid dü</span><span style="font-family:Cambria, serif">ş</span><span style="font-family:Georgia, serif">tü</span><span style="font-family:Cambria, serif">ğ</span><span style="font-family:Georgia, serif">ü </span><span style="font-family:Cambria, serif">İ</span><span style="font-family:Georgia, serif">slâm Sanca</span><span style="font-family:Cambria, serif">ğ</span><span style="font-family:Georgia, serif">ı’nın, sopaya geçirilmi</span><span style="font-family:Cambria, serif">ş</span><span style="font-family:Georgia, serif"> bir bez parçasından, </span><span style="font-family:Cambria, serif">İ</span><span style="font-family:Georgia, serif">slâm âleminin günde be</span><span style="font-family:Cambria, serif">ş</span><span style="font-family:Georgia, serif"> vakit aynı istikamete yöneldi</span><span style="font-family:Cambria, serif">ğ</span><span style="font-family:Georgia, serif">i, tavaf etti</span><span style="font-family:Cambria, serif">ğ</span><span style="font-family:Georgia, serif">i “mukaddes mekân”ın sıradan bir yapıdan farkı kalmaz… </span><span style="font-family:Cambria, serif">Ş</span><span style="font-family:Georgia, serif">eyler, toplumsal- kültürel anlam ve de</span><span style="font-family:Cambria, serif">ğ</span><span style="font-family:Georgia, serif">erinden sıyrılınca, </span><span style="font-family:Cambria, serif">ş</span><span style="font-family:Georgia, serif">eyleri o </span><span style="font-family:Cambria, serif">ş</span><span style="font-family:Georgia, serif">ey yapan sır da içlerinden dü</span><span style="font-family:Cambria, serif">ş</span><span style="font-family:Georgia, serif">er, güçlerini, itibarlarını, fonksiyonlarını yitirir; sıradanla</span><span style="font-family:Cambria, serif">ş</span><span style="font-family:Georgia, serif">ırlar.</span></span></span></span></span></p> <p style="margin:0cm 0cm 10pt"><span style="font-size:18px;"><span style="font-family:Calibri, sans-serif"><span style="caret-color:#000000"><span style="color:#000000"><span style="font-family:Georgia, serif">Hayat sıfatıyla ve farklı suretler yaratan dâimî bir devinimle hayat bulan sûretler âleminde, hayat biyolojik hayatın ötesine geçip, “kalbin hakikatinde biti</span><span style="font-family:Cambria, serif">ş</span><span style="font-family:Georgia, serif">ik ve toplu iki zıt kutuptan; ruh ve nefs”ten ruha yöneldi</span><span style="font-family:Cambria, serif">ğ</span><span style="font-family:Georgia, serif">inde, ruhî bir etkinlik de </span><span style="font-family:Cambria, serif">ş</span><span style="font-family:Georgia, serif">uurlu bir etkinlik hâline gelip bizim oldu</span><span style="font-family:Cambria, serif">ğ</span><span style="font-family:Georgia, serif">unda, “kalb hakikatinin biri inkâra, di</span><span style="font-family:Cambria, serif">ğ</span><span style="font-family:Georgia, serif">eri de imâna açık iki fakültesinden birinden birinde kutupla</span><span style="font-family:Cambria, serif">ş</span><span style="font-family:Georgia, serif">ma”, hak ve hakikat telâkkilerine göre bir iç çatı</span><span style="font-family:Cambria, serif">ş</span><span style="font-family:Georgia, serif">ma ortaya çıkar. </span><span style="font-family:Cambria, serif">İ</span><span style="font-family:Georgia, serif">rfanî tekâmülün tamamını bu kutupla</span><span style="font-family:Cambria, serif">ş</span><span style="font-family:Georgia, serif">manın ve çatı</span><span style="font-family:Cambria, serif">ş</span><span style="font-family:Georgia, serif">manın ortaya çıkması, çözüme kavu</span><span style="font-family:Cambria, serif">ş</span><span style="font-family:Georgia, serif">ması ve tekrar ortaya çıkması olu</span><span style="font-family:Cambria, serif">ş</span><span style="font-family:Georgia, serif">turur. Hâkim konuma gelen kültür tipi o kültürün iç hayatında belirleyici olur. </span><span style="font-family:Cambria, serif">İ</span><span style="font-family:Georgia, serif">ç hayatı, ruh dünyası da o kültürün bilimi, teorileri ve sanatının tüm dallarında belirleyici hâle gelir. Mefkûreci bir kültürde idealistik, maddeci bir kültürde materyalist, dev</span><span style="font-family:Cambria, serif">ş</span><span style="font-family:Georgia, serif">irme bir kültürde eklektik teori ve dü</span><span style="font-family:Cambria, serif">ş</span><span style="font-family:Georgia, serif">ünceler hâkimdir. Hayatın ibdaî devinimi, hayatın hakikatinin farklı derecelerdeki sıfat ve tavırlarına ifade imkânı sunan bir takım formlar üretir. Bunların keyfiyetinde belirleyici olan da, yine hâkim kültür tipidir. Bunlar, kendi kendine yetti</span><span style="font-family:Cambria, serif">ğ</span><span style="font-family:Georgia, serif">i, kalıcı ve zamandan ba</span><span style="font-family:Cambria, serif">ğ</span><span style="font-family:Georgia, serif">ımsız oldu</span><span style="font-family:Cambria, serif">ğ</span><span style="font-family:Georgia, serif">u iddiasıyla ortaya çıkan formlardır.</span></span></span></span></span></p> <p style="margin:0cm 0cm 10pt"><span style="font-size:18px;"><span style="font-family:Calibri, sans-serif"><span style="caret-color:#000000"><span style="color:#000000"><span style="font-family:Georgia, serif">Ancak, “kesintisiz hayat ruhî hayattadır.” Ve ruhî bir etkinli</span><span style="font-family:Cambria, serif">ğ</span><span style="font-family:Georgia, serif">in bize ait olması için, onun </span><span style="font-family:Cambria, serif">ş</span><span style="font-family:Georgia, serif">uurlu bir etkinlik olması gerekir. Oysa, hayatın kesintisiz akı</span><span style="font-family:Cambria, serif">ş</span><span style="font-family:Georgia, serif">ını içlerine alıp ona biçim ve muhteva, ufuk ve düzen kazandırma arayı</span><span style="font-family:Cambria, serif">ş</span><span style="font-family:Georgia, serif">ındaki bu formlar, sınırlı tecrübe ve mü</span><span style="font-family:Cambria, serif">ş</span><span style="font-family:Georgia, serif">ahede verilerinden elde edilen bilgiye dayalı formlardır… Kendilerine hayatiyet kazandıracak ruhî dinamikten ve yaratıcı kudretten mahrumdurlar. Ça</span><span style="font-family:Cambria, serif">ğ</span><span style="font-family:Georgia, serif">ımızda yaygın bir kullanım alanı bulan yapılar: Anayasalar, yasalar, bilim, teknoloji ve sanat eserleri de aynı mâhiyettedirler… </span><span style="font-family:Cambria, serif">İ</span><span style="font-family:Georgia, serif">lk ortaya çıktıklarında hayatla uyum içinde oldukları yönünde bir intiba verseler de, zamanla sabitle</span><span style="font-family:Cambria, serif">ş</span><span style="font-family:Georgia, serif">ip katıla</span><span style="font-family:Cambria, serif">ş</span><span style="font-family:Georgia, serif">maları, kesintisiz akı</span><span style="font-family:Cambria, serif">ş</span><span style="font-family:Georgia, serif"> içindeki hayatı ku</span><span style="font-family:Cambria, serif">ş</span><span style="font-family:Georgia, serif">atamaz hâle gelmeleri kaçınılmazdır… Bütün </span><span style="font-family:Cambria, serif">ş</span><span style="font-family:Georgia, serif">uuru yoksa, stil ve materyal i</span><span style="font-family:Cambria, serif">ş</span><span style="font-family:Georgia, serif">lenme tarzının ifadesi olan formdan da bahsedemeyiz.</span></span></span></span></span></p> <p style="margin:0cm 0cm 10pt"><span style="font-size:18px;"><span style="font-family:Calibri, sans-serif"><span style="caret-color:#000000"><span style="color:#000000"><span style="font-family:Georgia, serif">Dı</span><span style="font-family:Cambria, serif">ş</span><span style="font-family:Georgia, serif"> dünyanın bilimsel bilgisine dayanan, bütün </span><span style="font-family:Cambria, serif">ş</span><span style="font-family:Georgia, serif">uuru olmadan parça parça ve ayrı ayrı yollardan elde edilen hakikatlerin zihnî in</span><span style="font-family:Cambria, serif">ş</span><span style="font-family:Georgia, serif">aıyla, hayatı çok yönlülü</span><span style="font-family:Cambria, serif">ğ</span><span style="font-family:Georgia, serif">ü içinde ku</span><span style="font-family:Cambria, serif">ş</span><span style="font-family:Georgia, serif">atabilece</span><span style="font-family:Cambria, serif">ğ</span><span style="font-family:Georgia, serif">ine, mutlak prensipleri elde edebilece</span><span style="font-family:Cambria, serif">ğ</span><span style="font-family:Georgia, serif">ine inanan; fikrin ispatı için gerekli model </span><span style="font-family:Cambria, serif">ş</span><span style="font-family:Georgia, serif">artından mahrum bu yapılar yetersiz, kutsal olmayan alanın nitelikleri üzerine ahlâk kurma niyet ve gayretleri geçersizdir. Temel yahut dayanak noktası olarak da, yol gösterici ve denetleyici olarak da i</span><span style="font-family:Cambria, serif">ş</span><span style="font-family:Georgia, serif">e yaramazlar. Söylem olarak ahlâka gönderme yapsalar da, korudukları, kolladıkları hukuk sistemi, hukukun üstünlü</span><span style="font-family:Cambria, serif">ğ</span><span style="font-family:Georgia, serif">ü de</span><span style="font-family:Cambria, serif">ğ</span><span style="font-family:Georgia, serif">il, mülkünü iktidara dönü</span><span style="font-family:Cambria, serif">ş</span><span style="font-family:Georgia, serif">türen ve bunu dayatma yetkisi olarak kullanan üstünlerin hukukudur. </span></span></span></span></span></p> <p style="margin:0cm 0cm 10pt"><span style="font-size:18px;"><span style="font-family:Calibri, sans-serif"><span style="caret-color:#000000"><span style="color:#000000"><span style="font-family:Georgia, serif">Bu sebeple, “</span><span style="font-family:Cambria, serif">İ</span><span style="font-family:Georgia, serif">nsan dü</span><span style="font-family:Cambria, serif">ş</span><span style="font-family:Georgia, serif">üncesinin ‘Mutlak </span><span style="font-family:Cambria, serif">İ</span><span style="font-family:Georgia, serif">deal De</span><span style="font-family:Cambria, serif">ğ</span><span style="font-family:Georgia, serif">erler’ ölçülerinin denetimi dı</span><span style="font-family:Cambria, serif">ş</span><span style="font-family:Georgia, serif">ındaki ‘ideal de</span><span style="font-family:Cambria, serif">ğ</span><span style="font-family:Georgia, serif">erler’ arayı</span><span style="font-family:Cambria, serif">ş</span><span style="font-family:Georgia, serif">ı anlamsızdır.” Hayatı düzenleyecek olan kurallar bilime de</span><span style="font-family:Cambria, serif">ğ</span><span style="font-family:Georgia, serif">il, dine aittirler… Bir kültürün yükselebilece</span><span style="font-family:Cambria, serif">ğ</span><span style="font-family:Georgia, serif">i en üst mertebe dindir… “Allah indinde din </span><span style="font-family:Cambria, serif">İ</span><span style="font-family:Georgia, serif">slâm’dır.” “Her devlet temelde do</span><span style="font-family:Cambria, serif">ğ</span><span style="font-family:Georgia, serif">u</span><span style="font-family:Cambria, serif">ş</span><span style="font-family:Georgia, serif">unu “din-ü devlet” kavramının çerçeveledi</span><span style="font-family:Cambria, serif">ğ</span><span style="font-family:Georgia, serif">i mâna içinde bulur…” Bu ifade aynı zamanda ilâhiyatı olmayan siyaset olamayaca</span><span style="font-family:Cambria, serif">ğ</span><span style="font-family:Georgia, serif">ının da bir ifadesidir… Kutsal olmayan alanın düzenlenebilmesi için yine kutsalın içinden konu</span><span style="font-family:Cambria, serif">ş</span><span style="font-family:Georgia, serif">manın, me</span><span style="font-family:Cambria, serif">ş</span><span style="font-family:Georgia, serif">ruiyetini Tanrı’da bulmayan siyasî iktidar dü</span><span style="font-family:Cambria, serif">ş</span><span style="font-family:Georgia, serif">üncesine kutsal bir kaynak bulmanın gereklili</span><span style="font-family:Cambria, serif">ğ</span><span style="font-family:Georgia, serif">ini i</span><span style="font-family:Cambria, serif">ş</span><span style="font-family:Georgia, serif">aret eder. Nitekim, ça</span><span style="font-family:Cambria, serif">ğ</span><span style="font-family:Georgia, serif">ımızda yaygın kullanım alanı bulan “modern krallık”lar; insanın kendi de</span><span style="font-family:Cambria, serif">ğ</span><span style="font-family:Georgia, serif">erlerini kendisinin yaratabilece</span><span style="font-family:Cambria, serif">ğ</span><span style="font-family:Georgia, serif">ine olan inancın, Marksizm ve sosyalizmde; sınıfsız bir toplum idealine duyulan inancın, modern ça</span><span style="font-family:Cambria, serif">ğ</span><span style="font-family:Georgia, serif">a has yorumlanı</span><span style="font-family:Cambria, serif">ş</span><span style="font-family:Georgia, serif"> ve uygulanı</span><span style="font-family:Cambria, serif">ş</span><span style="font-family:Georgia, serif"> biçimleridir… Her ikisi de özü itibariyle “aynı madalyon”un; maddecili</span><span style="font-family:Cambria, serif">ğ</span><span style="font-family:Georgia, serif">in iki karanlık yüzüdür. </span></span></span></span></span></p> <p style="margin:0cm 0cm 10pt"><span style="font-size:18px;"><span style="font-family:Calibri, sans-serif"><span style="caret-color:#000000"><span style="color:#000000"><span style="font-family:Georgia, serif">Materyalist bir mizaca sahip, sadece maddenin harekete geçirdi</span><span style="font-family:Cambria, serif">ğ</span><span style="font-family:Georgia, serif">i insan basiretsizdir. Basiretsizli</span><span style="font-family:Cambria, serif">ğ</span><span style="font-family:Georgia, serif">i yüzünden iç dünyası düzensiz ve karanlıktır. “</span><span style="font-family:Cambria, serif">İ</span><span style="font-family:Georgia, serif">lmi cehlini alsa da ahmaklı</span><span style="font-family:Cambria, serif">ğ</span><span style="font-family:Georgia, serif">ını almaz.” Materyalist bir algı düzeyinde karar kılmı</span><span style="font-family:Cambria, serif">ş</span><span style="font-family:Georgia, serif">tır. </span><span style="font-family:Cambria, serif">İ</span><span style="font-family:Georgia, serif">lmi, </span><span style="font-family:Cambria, serif">ş</span><span style="font-family:Georgia, serif">eylerin içyüzünü görmez. Gönül gözüyle göremedi</span><span style="font-family:Cambria, serif">ğ</span><span style="font-family:Georgia, serif">i </span><span style="font-family:Cambria, serif">ş</span><span style="font-family:Georgia, serif">eyleri gözün görü</span><span style="font-family:Cambria, serif">ş</span><span style="font-family:Georgia, serif">üyle görmek ister. Bu sebeple de, aklın ve tema</span><span style="font-family:Cambria, serif">ş</span><span style="font-family:Georgia, serif">anın gölgesi hükmündeki eyleme yönelir. E</span><span style="font-family:Cambria, serif">ş</span><span style="font-family:Georgia, serif">yanın hakikatini e</span><span style="font-family:Cambria, serif">ş</span><span style="font-family:Georgia, serif">yanın görünen dı</span><span style="font-family:Cambria, serif">ş</span><span style="font-family:Georgia, serif"> yüzünde arar. Bu hâl, e</span><span style="font-family:Cambria, serif">ş</span><span style="font-family:Georgia, serif">yanın hükümlerini hakikat olarak algılayan, idrak gücü zayıflamı</span><span style="font-family:Cambria, serif">ş</span><span style="font-family:Georgia, serif">bir aklın hâlidir ve fiilleri mü</span><span style="font-family:Cambria, serif">ş</span><span style="font-family:Georgia, serif">ahedenin ilk basama</span><span style="font-family:Cambria, serif">ğ</span><span style="font-family:Georgia, serif">ıdır. Bu safhada kalan akıl “ba</span><span style="font-family:Cambria, serif">ğ</span><span style="font-family:Georgia, serif">”dır, </span><span style="font-family:Cambria, serif">İ</span><span style="font-family:Georgia, serif">lâhî sırların idraki hususunda yetersizdir. Bilgisi sıradan, bilgisinin sezgisinde imâna aykırı bir durum söz konusudur. Oysa, bütün ilimlerin tek gayesi Allah’ı “birlemek”tir. Birli</span><span style="font-family:Cambria, serif">ğ</span><span style="font-family:Georgia, serif">e açılan tüm yollar ruh semasından geçer… Ruhun ilminde tertib yoktur. Ruh ilimlerden birine yönelince, her </span><span style="font-family:Cambria, serif">ş</span><span style="font-family:Georgia, serif">ey tüm çıplaklı</span><span style="font-family:Cambria, serif">ğ</span><span style="font-family:Georgia, serif">ıyla ruha mâlum olur…</span></span></span></span></span></p> <p style="margin:0cm 0cm 10pt"><span style="font-size:18px;"><span style="font-family:Calibri, sans-serif"><span style="caret-color:#000000"><span style="color:#000000"><span style="font-family:Georgia, serif">Ruh ve mânâ ne kadar latif, zarif ve nuraniyse, madde o kadar kaba, karanlık ve zulmânîdir. “Zevken idrak” yoluyla elde etti</span><span style="font-family:Cambria, serif">ğ</span><span style="font-family:Georgia, serif">imiz bilginin sezgisi ne kadar imâna özgüyse, sıradan bilginin sezgisi o kadar imâna aykırıdır. Dolayısıyla, e</span><span style="font-family:Cambria, serif">ş</span><span style="font-family:Georgia, serif">yanın üzerindeki sır perdesini aralayacak ve bizi e</span><span style="font-family:Cambria, serif">ş</span><span style="font-family:Georgia, serif">yanın hakikatiyle yüzyüze getirecek bilginin, Hakk’tan bir olarak çıkan ve âlemin suretlerinde ço</span><span style="font-family:Cambria, serif">ğ</span><span style="font-family:Georgia, serif">alırken bilinene de bilinenin üzerinde bulundu</span><span style="font-family:Cambria, serif">ğ</span><span style="font-family:Georgia, serif">u hâle göre ili</span><span style="font-family:Cambria, serif">ş</span><span style="font-family:Georgia, serif">en bilgiden kaynaklanması zaruridir. Böyle bir bilgi ancak önce âlemi tanımakla mümkündür. E</span><span style="font-family:Cambria, serif">ş</span><span style="font-family:Georgia, serif">yaya dair bilgimiz ne kadar imâna özgü, derin ve zengin, Hakk’a olan sevgimiz ne kadar yüceyse, e</span><span style="font-family:Cambria, serif">ş</span><span style="font-family:Georgia, serif">yadan ödünç aldı</span><span style="font-family:Cambria, serif">ğ</span><span style="font-family:Georgia, serif">ımız suretler aracılı</span><span style="font-family:Cambria, serif">ğ</span><span style="font-family:Georgia, serif">ıyla Hakk’ı “halk”ta tanıma, e</span><span style="font-family:Cambria, serif">ş</span><span style="font-family:Georgia, serif">yanın Hakk’ın hangi </span><span style="font-family:Cambria, serif">İ</span><span style="font-family:Georgia, serif">lâhî isim ve sıfatlarının hükmü altında oldu</span><span style="font-family:Cambria, serif">ğ</span><span style="font-family:Georgia, serif">unu görme istidadımız da o nisbette büyük olacaktır. </span></span></span></span></span></p> <p style="margin:0cm 0cm 10pt"><span style="font-size:18px;"><span style="font-family:Calibri, sans-serif"><span style="caret-color:#000000"><span style="color:#000000"><span style="font-family:Georgia, serif">“Mutlak Fikirin Gereklili</span><span style="font-family:Cambria, serif">ğ</span><span style="font-family:Georgia, serif">i”, “Bütün Fikirin Gereklili</span><span style="font-family:Cambria, serif">ğ</span><span style="font-family:Georgia, serif">i” üzerinden yürürsek; Mutlak Fikir ça</span><span style="font-family:Cambria, serif">ğ</span><span style="font-family:Georgia, serif">lar üstüdür ve Mutlak Hakikattir… Kendisini gerçek kılacak bir gerçekli</span><span style="font-family:Cambria, serif">ğ</span><span style="font-family:Georgia, serif">e ihtiyacı yoktur. “Olan”ı “olması gereken”le sonsuza dek kesi</span><span style="font-family:Cambria, serif">ş</span><span style="font-family:Georgia, serif">tirecek olan dü</span><span style="font-family:Cambria, serif">ş</span><span style="font-family:Georgia, serif">üncenin sahih merkezi de yine Mutlak Fikir’dir. Mutlak Fikir’in hayata tatbiki i</span><span style="font-family:Cambria, serif">ş</span><span style="font-family:Georgia, serif">inde gerekli olan “bütüncül yapı”, bir bütün olan âlemi birlik ve bütünlü</span><span style="font-family:Cambria, serif">ğ</span><span style="font-family:Georgia, serif">ü içinde kavramamızı, bütün bir dünyanın kar</span><span style="font-family:Cambria, serif">ş</span><span style="font-family:Georgia, serif">ısında bütün bir insan olarak durmamızı sa</span><span style="font-family:Cambria, serif">ğ</span><span style="font-family:Georgia, serif">layacak olan ruh ve sistemdir ki, ça</span><span style="font-family:Cambria, serif">ğ</span><span style="font-family:Georgia, serif">ımızda en basit, en sade i</span><span style="font-family:Cambria, serif">ş</span><span style="font-family:Georgia, serif">leri ve günlük hayat alı</span><span style="font-family:Cambria, serif">ş</span><span style="font-family:Georgia, serif">kanlıklarını dahi bir üslûp ve nizâmın tasarrufuna alabilecek tek dil ve diyalektik; “BÜYÜK DO</span><span style="font-family:Cambria, serif">Ğ</span><span style="font-family:Georgia, serif">U-</span><span style="font-family:Cambria, serif">İ</span><span style="font-family:Georgia, serif">BDA DÜNYA GÖRÜ</span><span style="font-family:Cambria, serif">Ş</span><span style="font-family:Georgia, serif">Ü’dür.” Ça</span><span style="font-family:Cambria, serif">ğ</span><span style="font-family:Georgia, serif">ımızda yaygın bir kullanım alanı bulan, Mutlak Hakikat Kutbu’yla hiçbir ba</span><span style="font-family:Cambria, serif">ğ</span><span style="font-family:Georgia, serif">ı olmayan yapılarınsa bütüncüllük iddiaları bo</span><span style="font-family:Cambria, serif">ş</span><span style="font-family:Georgia, serif">tur… “Yamalı bohça” misâli, birbiriyle alâkasız mütehavvil vakıaları bir araya getirip, bunun bütüncül oldu</span><span style="font-family:Cambria, serif">ğ</span><span style="font-family:Georgia, serif">unu iddia etmek, ancak hesapsız, hizasız, türedi dü</span><span style="font-family:Cambria, serif">ş</span><span style="font-family:Georgia, serif">ünce madrabazlarına has felsefi bir “ayrıcalık”tır…</span></span></span></span></span></p> <p style="margin:0cm 0cm 10pt"><span style="font-size:18px;"><span style="font-family:Calibri, sans-serif"><span style="caret-color:#000000"><span style="color:#000000"><span style="font-family:Georgia, serif">Fikrin geçerlili</span><span style="font-family:Cambria, serif">ğ</span><span style="font-family:Georgia, serif">i için gerekli “model </span><span style="font-family:Cambria, serif">ş</span><span style="font-family:Georgia, serif">artı”ndan mahrum, bütün </span><span style="font-family:Cambria, serif">ş</span><span style="font-family:Georgia, serif">uuru olmadan parça parça ve ayrı ayrı yollardan elde edilen hakikatlerin zihnî in</span><span style="font-family:Cambria, serif">ş</span><span style="font-family:Georgia, serif">aıyla, kesintisiz hayatı içlerine alıp ona ruh ve mânâ, üslûp ve nizam kazandırma arayı</span><span style="font-family:Cambria, serif">ş</span><span style="font-family:Georgia, serif">ındaki bu yapılar, canlı bir sistemi anlamsız bir biçimde kadavraya dönü</span><span style="font-family:Cambria, serif">ş</span><span style="font-family:Georgia, serif">türen yapılardır… Her an yeni bir tecelli ile varolan hayatı ku</span><span style="font-family:Cambria, serif">ş</span><span style="font-family:Georgia, serif">atmaları, ona ifade ve gerçekle</span><span style="font-family:Cambria, serif">ş</span><span style="font-family:Georgia, serif">me imkânı sunan ideal bir form giydirmeleri mümkün de</span><span style="font-family:Cambria, serif">ğ</span><span style="font-family:Georgia, serif">ildir… Hayat, tıkı</span><span style="font-family:Cambria, serif">ş</span><span style="font-family:Georgia, serif">tırıldı</span><span style="font-family:Cambria, serif">ğ</span><span style="font-family:Georgia, serif">ı bu ufacık ve daracık “kablar”dan her seferinde ta</span><span style="font-family:Cambria, serif">ş</span><span style="font-family:Georgia, serif">acak, kendini yeni formlar içinde ifadeye geçecektir… Hayat kendini ancak bu </span><span style="font-family:Cambria, serif">ş</span><span style="font-family:Georgia, serif">ekilde bir vâkıa olarak gösterebilir. Dolayısıyla, statik her form hayat için “ba</span><span style="font-family:Cambria, serif">ğ</span><span style="font-family:Georgia, serif">”dır… Her seferinde sınırlanmayı reddedecek, kendisini tahdit ile bir esasa ba</span><span style="font-family:Cambria, serif">ğ</span><span style="font-family:Georgia, serif">layan sabit her forma isyan edecektir.</span></span></span></span></span></p> <p style="margin:0cm 0cm 10pt"><span style="font-size:18px;"><span style="font-family:Calibri, sans-serif"><span style="caret-color:#000000"><span style="color:#000000"><span style="font-family:Cambria, serif">İ</span><span style="font-family:Georgia, serif">nsanlık, muhtemelen tarihinin en koyu bunalım döneminde. Bunalımın kayna</span><span style="font-family:Cambria, serif">ğ</span><span style="font-family:Georgia, serif">ı da kendi dı</span><span style="font-family:Cambria, serif">ş</span><span style="font-family:Georgia, serif">ındaki tüm kültürleri yok olma tehdidi ve tehlikesiyle yüzyüze bırakan, kendisi de koyu bir bunalımın içinde olan, “aslî prensipleri” itibariyle “kötü” ve kötüyü teksir etmeye doymayan Batı Medeniyeti’dir. Yanlı</span><span style="font-family:Cambria, serif">ş</span><span style="font-family:Georgia, serif">ın öz tekâmülü neticesinde i</span><span style="font-family:Cambria, serif">ş</span><span style="font-family:Georgia, serif"> o raddeye vardı ki, yanlı</span><span style="font-family:Cambria, serif">ş</span><span style="font-family:Georgia, serif"> “kendi do</span><span style="font-family:Cambria, serif">ğ</span><span style="font-family:Georgia, serif">ruları”nı do</span><span style="font-family:Cambria, serif">ğ</span><span style="font-family:Georgia, serif">ura do</span><span style="font-family:Cambria, serif">ğ</span><span style="font-family:Georgia, serif">ura, yalan dünya düzeni hâline geldi. Sistem sa</span><span style="font-family:Cambria, serif">ğ</span><span style="font-family:Georgia, serif">lıksız bir biçimde geli</span><span style="font-family:Cambria, serif">ş</span><span style="font-family:Georgia, serif">ip yayıldıkça ve karma</span><span style="font-family:Cambria, serif">ş</span><span style="font-family:Georgia, serif">ıkla</span><span style="font-family:Cambria, serif">ş</span><span style="font-family:Georgia, serif">tıkça da, geri dönü</span><span style="font-family:Cambria, serif">ş</span><span style="font-family:Georgia, serif">-vazgeçi</span><span style="font-family:Cambria, serif">ş</span><span style="font-family:Georgia, serif"> imkânsız hâle geldi. “Kar</span><span style="font-family:Cambria, serif">ş</span><span style="font-family:Georgia, serif">ılarındakinin hatasını göstermekten ba</span><span style="font-family:Cambria, serif">ş</span><span style="font-family:Georgia, serif">ka bir tek do</span><span style="font-family:Cambria, serif">ğ</span><span style="font-family:Georgia, serif">ru ortaya koyamayan sistemler”in, insan ve toplum meselelerinin hâlli yolunda hiçbir derde deva olmadıkları çok net olarak görüldü. “Batı modeli”; çözüm yerine sorun üreten çarpık sistemdeki kültürel, ahlâkî gerileyi</span><span style="font-family:Cambria, serif">ş</span><span style="font-family:Georgia, serif">, çürüyü</span><span style="font-family:Cambria, serif">ş</span><span style="font-family:Georgia, serif"> artarak devam ediyor. Yeni yollar, yeni metodlar arayı</span><span style="font-family:Cambria, serif">ş</span><span style="font-family:Georgia, serif">ı içinde olsa da çökü</span><span style="font-family:Cambria, serif">ş</span><span style="font-family:Georgia, serif"> kaçınılmaz görünüyor.</span></span></span></span></span></p> <p style="margin:0cm 0cm 10pt"><span style="font-size:18px;"><span style="font-family:Calibri, sans-serif"><span style="caret-color:#000000"><span style="color:#000000"><span style="font-family:Georgia, serif">Kendini çaresizli</span><span style="font-family:Cambria, serif">ğ</span><span style="font-family:Georgia, serif">in ezilmi</span><span style="font-family:Cambria, serif">ş</span><span style="font-family:Georgia, serif">li</span><span style="font-family:Cambria, serif">ğ</span><span style="font-family:Georgia, serif">i içinde hisseden kitlelerin canhıra</span><span style="font-family:Cambria, serif">ş</span><span style="font-family:Georgia, serif"> feryadları ise, fasılasız biçimde gökkubbede u</span><span style="font-family:Cambria, serif">ğ</span><span style="font-family:Georgia, serif">uldamakta. Sistem dayandı</span><span style="font-family:Cambria, serif">ğ</span><span style="font-family:Georgia, serif">ı en büyük gücü; devlet ve toplum arasındaki konsensüsü yitirmek üzere. Tüm bu olumsuzluklar, insan ve toplum meselelerinin hâlli için daha derin, daha yeterli ve daha bütüncül bir yapının gereklili</span><span style="font-family:Cambria, serif">ğ</span><span style="font-family:Georgia, serif">ini ihtar ediyor. Bu gereklilik sadece devlet ve toplum arasındaki bozulan dengenin yeniden tesisi için de</span><span style="font-family:Cambria, serif">ğ</span><span style="font-family:Georgia, serif">il, insanlı</span><span style="font-family:Cambria, serif">ğ</span><span style="font-family:Georgia, serif">ı tümüyle yıkıma sürükleyecek bir ça</span><span style="font-family:Cambria, serif">ğ</span><span style="font-family:Georgia, serif">ın önüne geçmek, herkesin her yerde kendini güvende hissedece</span><span style="font-family:Cambria, serif">ğ</span><span style="font-family:Georgia, serif">i bir ça</span><span style="font-family:Cambria, serif">ğ</span><span style="font-family:Georgia, serif">ın yolunu açmak için de gerekli. </span></span></span></span></span></p> <p style="margin:0cm 0cm 10pt"><span style="font-size:18px;"><span style="font-family:Calibri, sans-serif"><span style="caret-color:#000000"><span style="color:#000000"><span style="font-family:Georgia, serif">Tek ümid ve tek yanlılıktan kurtulmanın biricik yolu: “</span><span style="font-family:Cambria, serif">İ</span><span style="font-family:Georgia, serif">nsanüstü fikrin objektifinden hâdiseye, e</span><span style="font-family:Cambria, serif">ş</span><span style="font-family:Georgia, serif">yaya ve insana bakarak hayatı yorumlayacak”, ona en uygun formu giydirecek, “her idrakin aradı</span><span style="font-family:Cambria, serif">ğ</span><span style="font-family:Georgia, serif">ının mutlak içinde do</span><span style="font-family:Cambria, serif">ğ</span><span style="font-family:Georgia, serif">rusunu gösterecek ‘</span><span style="font-family:Cambria, serif">İ</span><span style="font-family:Georgia, serif">slâm-Mutlak Fikir’ veya hiçbiri…” Yamalı bohça misâli; birbiriyle alâkasız olguları, kültür de</span><span style="font-family:Cambria, serif">ğ</span><span style="font-family:Georgia, serif">i</span><span style="font-family:Cambria, serif">ş</span><span style="font-family:Georgia, serif">kenlerini bir araya getirip, bu yamalı bohçayı bütüncül bir yapı olarak sunmak hamâkattir… Dü</span><span style="font-family:Cambria, serif">ş</span><span style="font-family:Georgia, serif">ünen </span><span style="font-family:Cambria, serif">ş</span><span style="font-family:Georgia, serif">uurun kendisine </span><span style="font-family:Cambria, serif">ş</span><span style="font-family:Georgia, serif">uurunun olmadı</span><span style="font-family:Cambria, serif">ğ</span><span style="font-family:Georgia, serif">ını gösterir. </span></span></span></span></span></p> <p style="margin:0cm 0cm 10pt"><span style="font-size:18px;"><span style="font-family:Calibri, sans-serif"><span style="caret-color:#000000"><span style="color:#000000"><span style="font-family:Georgia, serif">Görü</span><span style="font-family:Cambria, serif">ş</span><span style="font-family:Georgia, serif">: Mevlüt Koç</span></span></span></span></span></p> <p style="margin:0cm 0cm 10pt"><span style="font-size:18px;"><span style="font-family:Calibri, sans-serif"><span style="caret-color:#000000"><span style="color:#000000"><span style="font-family:Georgia, serif">Aylık Baran 5. Sayı</span></span></span></span></span></p> <p style="margin:0cm 0cm 10pt"><span style="font-size:18px;"><span style="font-family:Calibri, sans-serif"><span style="caret-color:#000000"><span style="color:#000000"><span style="font-family:Georgia, serif">Temmuz 2022</span></span></span></span></span></p>